True
Cultuur.TV - TV kijken via internet, de beste Cultuur tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

Hier zijn de Van Rossems - Alle afleveringen
Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Eindhoven

Volgens Vincent van Rossem is de industriële erfenis van Eindhoven 'niet kinderachtig' en is de voormalige lichtstad een bezoek meer dan waard. Hij laat zijn broer en zus onder meer Strijp-S zien, het voormalige Philips-bedrijventerrein buiten het centrum, waar nu tal van innovatieve bedrijven zijn gevestigd. In het stadshart hebben de Witte Dame en de Bruine Heer een nieuwe bestemming gekregen. Eindhoven was met DAF ook het Nederlandse centrum van de auto-industrie. Een museum doet die tijd herleven en de Van Rossems tuffen zelfs nog even rond in een originele DAF Variomatic. Ooit was Eindhoven ook het centrum van de tabaksindustrie en heeft daaraan het Van Abbemuseum te danken, opgericht door de tabaksbaron Henri van Abbe. Dit alles en veel meer maakt Eindhoven een fascinerende stad, zoals Maarten met instemming van de anderen vaststelt.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: 's-Hertogenbosch

Sis, Maarten en Vincent constateren bij hun bezoek aan 's-Hertogenbosch, in de volksmond Den Bosch, dat de stad in allerlei opzichten een 'bolwerk' is. Als vesting kent Den Bosch letterlijk meerdere bolwerken en bastions. In figuurlijke zin is de stad een rooms-katholiek bolwerk (geweest), waarvan ook vandaag de dag nog alle kenmerken in de kunst en de kerken terug te vinden zijn. De hoofdstad van Noord-Brabant kent zelfs een woonwijk met bolvormige woningen en heeft het summum van postmoderne architectuur ontwikkeld met de moderne kastelenwijk de Haverleij, een bolwerk dat vooral rijke Bosschenaren aantrekt. En natuurlijk is 's-Hertogenbosch ook de stad van de Bossche Bol. Dat alles bij elkaar maakt Den Bosch voor de drie Van Rossems een 'hartstikke leuke' stad, waar heel veel te zien en te genieten is.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Groningen

Bij het verkennen van Groningen constateren de Van Rossems dat 'het Siberië van Nederland' een opmerkelijke vitaliteit vertoont. De stad was vroeger een magneet voor pelgrims en handelaren en de laatste decennia trekken veel jonge mensen voor hun studie naar Groningen. Daardoor bruist de stad als nooit tevoren. Er zijn veel verhalen te vertellen, bijvoorbeeld over de arts en feministe Aletta Jacobs en de moordenaar Hendrik Jut. Van beiden zijn opmerkelijke curiosa in het museum van de universiteit terug te vinden. En er is veel om van te genieten, al zijn de meningen over bijvoorbeeld het Groninger Museum verdeeld. Twee van de drie Van Rossems komen na hun bezoek tot de conclusie dat Groningen een levendige provinciestad en een gezellige studentenstad is. Eén Van Rossem kan daarover alleen maar het hoofd schudden.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Luik

De Van Rossems weten dat Luik, dertig kilometer onder Maastricht, nog niet zo lang geleden een arme en vervuilde industriestad was, die dat verleden inmiddels heeft afgeschud. Dat klopt ook. Overal in de stad zijn en worden architectonische hoogstandjes gebouwd, die de stad een nieuwe status en een modern aanzien moeten geven, met als spectaculair hoogtepunt het futuristische station. Maar de Van Rossems beginnen hun verkenning van Luik onder de grond. Daar liggen de fundamenten en de oorsprong van de bloei van de stad. Alleen hebben zowel Sis als Vincent last van claustrofobie. Het interessante verhaal van Maarten ontgaat ze, want ze willen zo snel mogelijk weg uit de duistere en bedompte kelder. Gelukkig is er in de open lucht ook erg veel te zien, hoewel ook iets waar de Van Rossems zich hevig aan ergeren: overal auto's.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Alkmaar

Toeristen komen vooral naar Alkmaar voor de beroemde kaasmarkt, maar voor de Van Rossems is die bijzaak. Veel mooier en interessanter zijn het Waaggebouw, het orgel in de Grote Kerk of het schilderij van het interieur van die kerk met dat orgel van Saenredam. Sis vertelt het buiten Alkmaar niet zo bekende verhaal van het Bloedwonder dat zich hier heeft afgespeeld. Het verhaal van het Spaanse beleg van de stad in 1573 en het verrassende ontzet van de stad is misschien beter bekend. Het zal zeker beklijven nadat Maarten het nog eens heeft verteld en toegelicht. Tenslotte bezoeken de Van Rossems ook nog een buitenwijk van de stad die volgens Vincent woningbouwtechnisch de moeite waard is, maar waar Maarten zich helemaal niet op zijn gemak voelt. Het is wel een leerzaam uitstapje voor hem.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Aken

Niet ver van het drielandenpunt van België, Nederland en Duitsland ligt Aken. De stad heeft zijn plaats in de geschiedenis verworven door de aanwezigheid van warmwaterbronnen en door Karel de Grote: hij maakte Aken zo'n 1200 jaar geleden de eerste Europese hoofdstad. Voor de historicus Maarten van Rossem is er dus veel te vertellen: over de Romeinen, de tijd van Keizer Karel en over de decadente badcultuur in de 19e eeuw. Vincent geeft een toelichting over de architectuur van het stadhuis, de Dom, een jugendstilzwembad en een stadspaleis. Sis concentreert zich vooral op de religieuze kunst die hier in ruime mate te vinden is. Voor haar is Aken een speciale stad omdat bij een vorig bezoek, ruim veertig jaar geleden, hier haar liefde voor middeleeuwse kunst is opgevlamd. En die liefde is er nog altijd.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Breda

Breda is de aangewezen stad voor Maarten om uit te leggen waarom ons koningshuis 'Van Oranje' is en waarom koning Willem Alexander 'Van Nassau' als één van zijn achternamen draagt. De familie Nassau woonde honderdvijftig jaar lang op het Kasteel van Breda, waar nu de Koninklijke Militaire Academie is gevestigd. Het kasteel is niet vrij toegankelijk voor het publiek, maar voor de Van Rossems gaat de poort wel open, want Vincent wil er een verhaal vertellen over de architectuur van het gebouw en Maarten wil het ook nog over de daar gesloten Vrede van Breda hebben. Met Sis bezoeken ze de Grote Kerk met het indrukwekkende praalgraf, waar onder anderen de eerste vrouw van Willem van Oranje, Anna van Buren, is bijgezet. Als Breda destijds niet in Spaanse handen en dus katholiek was gebleven, was Breda de laatste rustplaats geweest van alle Oranjes. Volgens sommigen was Breda dan zelfs de hoofdstad van Nederland geworden. Wat vinden Maarten, Sis en Vincent van die gedachte?



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Düsseldorf

Maarten grijpt het bezoek aan Düsseldorf vooral aan om een pleidooi te houden voor meer belangstelling en waardering voor het moderne Duitsland, onze belangrijkste handelspartner en de steunpilaar van heel Europa. Ook op cultureel gebied heeft de stad veel te bieden, constateren Sis en Vincent. Van oudsher is het een centrum van schilderkunst, maar ook de fotografie kwam er tot grote bloei. Natuurlijk blijft het duistere verleden van Düsseldorf niet onbelicht. Zo bezoeken de Van Rossems een park dat als propagandatoneel door de nazi's werd aangelegd. En waar, tot verbazing van de Van Rossems, nog twee enorme beelden zijn blijven staan die zonder meer een fascistoïde indruk maken. Vincent zoekt naar resten van typisch Duitse architectuur van vóór de Tweede Wereldoorlog en constateert tot zijn blijde verrassing dat zijn broer en zus daar net zo van onder de indruk zijn als hijzelf.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Zwolle

Als voormalige Hanzestad heeft Zwolle in de vijftiende eeuw haar grootste bloeiperiode gekend. Dat is in de stad nog terug te zien. De Sassenpoort bijvoorbeeld is een hoogtepunt van vijftiende-eeuwse bouwkunst, waar de Van Rossems echt van kunnen genieten. Ook de kerken vinden ze zeker een bezoekje waard, ook voor niet-gelovigen, maar onderweg daar naartoe komen ze wel een kunstwerk tegen waar ze alle drie niets van moeten hebben: een treurige engel van glas. Ook over de kunst van vader en zoon Voerman is hun mening eensluidend: maar die zien ze juist wel heel graag. Zwolle is eveneens de stad waar een van de historische helden van Maarten is geboren: Johan Rudolph Thorbecke. Hij legt het belang van deze staatsman graag nog eens uit. Tenslotte treffen de Van Rossems in de stad behalve de bekende Peperbus nog een iconisch gebouw aan: Museum De Fundatie met een enorm ei op het dak. Uiteraard hebben ze hier ook een mening over. Of ze het nu ook eens zijn?



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Almere

Op het eerste gezicht is Almere misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor een bezoek door de Van Rossems. Het is immers een nieuwe stad, waar de geschiedenis en kunst van vervlogen eeuwen niet voor het oprapen liggen. Toch valt er meer dan genoeg te zien en meer dan genoeg over te vertellen. Maarten heeft het bijvoorbeeld over de tijd dat de zeespiegel meters lager lag dan nu en er ook al mensen woonden in Almere. Sis ontdekt spectaculaire nieuwe landschapskunst die toch aan vroeger doet denken. En voor Vincent is Almere helemaal een feest, want op het gebied van architectuur is er veel in de stad geëxperimenteerd. Elk decennium bracht weer nieuw inzichten over wonen en bouwen voort. Soms heel geslaagd, soms totaal mislukt. Wat dat betreft is Almere nu al een fascinerende staalkaart van moderne architectuur.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Amersfoort

Amersfoort was eeuwenlang een garnizoensstad. Militairen bepaalden het stadsbeeld en de economie. Maarten heeft daar nog een staartje van meegemaakt toen hij er in dienst was. Zijn carrière had daar bijna een heel andere wending genomen, maar misschien is het maar goed dat hij voor de wetenschap koos en niet voor het leger. De militaire geschiedenis drukt nog steeds een stempel op de stad met het Belgenmonument, dat de Eerste Wereldoorlog markeert, en het Kamp Amersfoort, dat de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend houdt. Gelukkig heeft de geschiedenis ook prettiger erfgoed nagelaten, zoals de Koppelpoort en de middeleeuwse binnenstad. Er is veel te zien en te vertellen voor de Van Rossems. Amersfoort is volgens Sis 'een aangename plaats, een interessante plaats en een prettige plaats'. Maarten zou er zelfs bijna wel willen wonen. En voor Vincent is Amersfoort zeker 'romantischer dan Amsterdam'.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Luik

De Van Rossems weten dat Luik, dertig kilometer onder Maastricht, nog niet zo lang geleden een arme en vervuilde industriestad was, die dat verleden inmiddels heeft afgeschud. Dat klopt ook. Overal in de stad zijn en worden architectonische hoogstandjes gebouwd, die de stad een nieuwe status en een modern aanzien moeten geven. Met als spectaculair hoogtepunt het futuristische station. Maar de Van Rossems beginnen hun verkenning van Luik onder de grond. Daar liggen de fundamenten en de oorsprong van de bloei van de stad. Alleen hebben zowel Sis als Vincent last van claustrofobie. Het interessante verhaal van Maarten ontgaat ze, want ze willen zo snel mogelijk weg uit de duistere en bedompte kelder. Gelukkig is er in de open lucht ook erg veel te zien, hoewel ook iets waar de Van Rossems zich hevig aan ergeren: overal auto's.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Alkmaar

Toeristen komen vooral naar Alkmaar voor de beroemde kaasmarkt, maar voor de Van Rossems is die bijzaak. Veel mooier en interessanter zijn het Waaggebouw, het orgel in de Grote Kerk of het schilderij van het interieur van die kerk met dat orgel van Saenredam. Sis vertelt het buiten Alkmaar niet zo bekende verhaal van het Bloedwonder dat zich hier heeft afgespeeld. Het verhaal van het Spaanse beleg van de stad in 1573 en het verrassende ontzet van de stad is misschien beter bekend. Het zal zeker beklijven nadat Maarten het nog eens heeft verteld en toegelicht. Tenslotte bezoeken de Van Rossems ook nog een buitenwijk van de stad, die volgens Vincent woningbouwtechnisch de moeite waard is, maar waar Maarten zich helemaal niet op zijn gemak voelt. Het is wel een leerzaam uitstapje voor hem.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Breda

Breda is de aangewezen stad voor Maarten om uit te leggen waarom ons koningshuis 'van Oranje' is en waarom koning Willem Alexander 'van Nassau' als een van zijn achternamen draagt. De familie Nassau woonde honderdvijftig jaar lang op het Kasteel van Breda, waar nu de Koninklijke Militaire Academie is gevestigd. Het Kasteel is niet vrij toegankelijk voor het publiek, maar voor de Van Rossems gaat de poort wel open, want Vincent wil er een verhaal vertellen over de architectuur van het gebouw en Maarten wil het ook nog over de daar gesloten Vrede van Breda hebben. Met Sis bezoeken ze de Grote Kerk met het indrukwekkende praalgraf, waar onder anderen de eerste vrouw van Willem van Oranje, Anna van Buren, is bijgezet. Als Breda destijds niet in Spaanse handen en dus katholiek was gebleven, was Breda de laatste rustplaats geweest van alle Oranjes. Volgens sommigen was Breda dan zelfs de hoofdstad van Nederland geworden. Wat vinden Maarten, Sis en Vincent van die gedachte?



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Düsseldorf

Maarten grijpt het bezoek aan Düsseldorf vooral aan om een pleidooi te houden voor meer belangstelling en waardering voor het moderne Duitsland, onze belangrijkste handelspartner en de steunpilaar van heel Europa. Ook op cultureel gebied heeft de stad veel te bieden, constateren Sis en Vincent. Van oudsher is het een centrum van schilderkunst, maar ook de fotografie kwam er tot grote bloei. Natuurlijk blijft het duistere verleden van Düsseldorf niet onbelicht. Zo bezoeken de Van Rossems een park dat als propagandatoneel door de nazi's werd aangelegd. En waar, tot verbazing van de Van Rossems, nog twee enorme beelden zijn blijven staan die zonder meer een fascistoïde indruk maken. Vincent zoekt naar resten van typisch Duitse architectuur van vóór de Tweede Wereldoorlog en constateert tot zijn blijde verrassing dat zijn broer en zus daar net zo onder de indruk van zijn als hijzelf.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: 's-Hertogenbosch

Sis, Maarten en Vincent constateren bij hun bezoek aan 's-Hertogenbosch - in de volksmond Den Bosch - dat de stad in allerlei opzichten een 'bolwerk' is. Als vesting kent Den Bosch letterlijk meerdere bolwerken en bastions. In figuurlijke zin is de stad een rooms-katholiek bolwerk (geweest), waarvan ook vandaag de dag nog alle kenmerken - in de kunst en de kerken - terug zijn te vinden. De hoofdstad van Noord-Brabant kent zelfs een woonwijk met bolvormige woningen en heeft het summum van postmoderne architectuur ontwikkeld met de moderne kastelenwijk de Haverleij, een bolwerk dat vooral rijke Bosschenaren aantrekt. En natuurlijk is 's-Hertogenbosch ook de stad van de Bossche Bol. Dat alles bij elkaar maakt Den Bosch voor de drie Van Rossems een 'hartstikke leuke' stad, waar heel veel te zien en te genieten is.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Leuven

Leuven, studentenstad en bierhoofdstad van België, is vooral de stad waar de Belgische taalstrijd is uitgevochten. Om daarover te vertellen brengen Maarten, Sis en Vincent een bezoek aan de Abdij van Park, de Katholieke Universiteit en het Stadhuis. Ze gaan ook langs bij de bekendste Leuvenaar, Fonske. In het Groot Begijnhof wanen ze zich in de middeleeuwen: een oase van rust.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Franeker

Universiteitsstad Franeker heeft geen universiteit, maar toch valt er veel te leren, bijvoorbeeld wat een xylotheek is en een stins. Ook proberen de Van Rossems de regels van het kaatsspel te doorgronden. Het meest onder de indruk zijn ze echter van wolkammer Eise Eisinga, die ons hele zonnestelsel in zijn huis nabouwde.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Münster

Münster, net over de grens bij Enschede, was eeuwenlang het toneel van wreedheden én diplomatie, van oorlog én vrede. En ook nu is het hommeles: tussen Sis en Maarten. Vincent laat zien hoe oude en moderne architectuur kunnen samengaan. Voor Maarten is dit vooral de stad van de Vrede van Münster (1648). Sis legt aan de hand van schilderijen uit hoe die vrede tot stand kwam. En dan zijn er nog de stille getuigen van de gewelddadige wederdopers, onder wie ene Jantje van Leiden.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Brussel

Brussel wordt wel de hoofdstad van Europa genoemd, maar heeft het ook de allure die bij een hoofdstad past? Vroeger ongetwijfeld wel, maar wat is daar nu nog van over? De drie Van Rossems gaan op onderzoek uit en ontdekken dat het er misschien helemaal niet toe doet of Brussel echt een hoofdstad is. Met of zonder dat predicaat heeft Brussel op allerlei gebied veel moois te bieden. Zolang Manneken Pis maar wordt gemeden.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Enkhuizen

Ooit was Enkhuizen een wereldstad, met handelscontacten over de hele aardbol, zeer lucratieve visserij en met een bloeiend cultureel leven. Dat was vierhonderd jaar geleden en sindsdien is de stad langzaam in verval geraakt. Nu is Enkhuizen weer op de weg terug, mede dankzij dat verleden. De Van Rossems laten zien wat de Gouden Eeuw in het huidige Enkhuizen aan sporen heeft nagelaten. En hoe de teloorgang ook nog steeds zichtbaar is.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Eindhoven

Volgens Vincent van Rossem is de industriële erfenis van Eindhoven 'niet kinderachtig' en is de voormalige lichtstad een bezoek meer dan waard. Hij laat zijn broer en zus onder meer Strijp-S zien, het voormalige Philips-bedrijventerrein buiten het centrum, waar nu tal van innovatieve bedrijven zijn gevestigd. In het stadshart hebben de Witte Dame en de Bruine Heer een nieuwe bestemming gekregen. Eindhoven was met DAF ook het Nederlandse centrum van de auto-industrie. Een museum doet die tijd herleven en de Van Rossems tuffen zelfs nog even rond in een originele DAF Variomatic. Ooit was Eindhoven ook het centrum van de tabaksindustrie en heeft daaraan het Van Abbemuseum te danken, opgericht door de tabaksbaron Henri van Abbe. Dit alles en veel meer maakt Eindhoven een fascinerende stad, zoals Maarten met instemming van de anderen vaststelt.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Amersfoort

Amersfoort was eeuwenlang een garnizoensstad. Militairen bepaalden het stadsbeeld en de economie. Maarten heeft daar nog een staartje van meegemaakt toen hij er in dienst was. Zijn carrière had daar bijna een heel andere wending genomen, maar misschien is het maar goed dat hij voor de wetenschap koos en niet voor het leger. De militaire geschiedenis drukt nog steeds een stempel op de stad met het Belgenmonument, dat de Eerste Wereldoorlog markeert, en het Kamp Amersfoort, dat de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend houdt. Gelukkig heeft de geschiedenis ook prettiger erfgoed nagelaten, zoals de Koppelpoort en de middeleeuwse binnenstad. Er is veel te zien en te vertellen voor de Van Rossems. Amersfoort is volgens Sis 'een aangename plaats, een interessante plaats en een prettige plaats'. Maarten zou er zelfs bijna wel willen wonen. En voor Vincent is Amersfoort zeker 'romantischer dan Amsterdam'.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Gent

Het Vlaamse Gent is een stad naar het hart van de Van Rossems: eigenzinnig en standvastig. Maarten vertelt met smaak het verhaal van de burgers die vijfhonderd jaar terug weigerden belasting te betalen en voor straf met een strop om de nek door de stad moesten lopen. Een standbeeld getuigt daar nog van. Gent is nog steeds de stad van de stroppendragers. Sis laat het imponerende schilderij Het Lam Gods zien, dat de broers Van Eyck met engelengeduld in de 15e eeuw hebben vervaardigd en dat sindsdien een bewogen geschiedenis heeft gekend. Voor Vincent is de betonnen Boekentoren een van de hoogtepunten van hun bezoek aan de stad. Concluderend stellen de Van Rossems vast dat Gent een fijne, verrassende stad is en een binnenstad heeft 'die zich heel aantrekkelijk laat bewandelen'.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: 's-Hertogenbosch

Sis, Maarten en Vincent constateren bij hun bezoek aan 's-Hertogenbosch - in de volksmond Den Bosch - dat de stad in allerlei opzichten een 'bolwerk' is. Als vesting kent Den Bosch letterlijk meerdere bolwerken en bastions. In figuurlijke zin is de stad een rooms-katholiek bolwerk (geweest), waarvan ook vandaag de dag nog alle kenmerken - in de kunst en de kerken - terug zijn te vinden. De hoofdstad van Noord-Brabant kent zelfs een woonwijk met bolvormige woningen en heeft het summum van postmoderne architectuur ontwikkeld met de moderne kastelenwijk de Haverleij, een bolwerk dat vooral rijke Bosschenaren aantrekt. En natuurlijk is 's-Hertogenbosch ook de stad van de Bossche Bol. Dat alles bij elkaar maakt Den Bosch voor de drie Van Rossems een 'hartstikke leuke' stad, waar heel veel te zien en te genieten is.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Groningen

Bij het verkennen van Groningen constateren de Van Rossems dat 'het Siberië van Nederland' een opmerkelijke vitaliteit vertoont. De stad was vroeger een magneet voor pelgrims en handelaren en de laatste decennia trekken veel jonge mensen naar Groningen voor hun studie. Daardoor bruist de stad als nooit tevoren. Er zijn veel verhalen te vertellen, bijvoorbeeld over de arts en feministe Aletta Jacobs en de moordenaar Hendrik Jut, van wie beide opmerkelijke curiosa terug te vinden zijn in het museum van de universiteit. En er is veel om van te genieten, al zijn de meningen over bijvoorbeeld het Groninger Museum verdeeld. Twee van de drie Van Rossems komen na hun bezoek tot de conclusie dat Groningen een levendige provinciestad en een gezellige studentenstad is. Eén Van Rossem kan daarover alleen maar het hoofd schudden.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Essen

Essen is één groot monument van industrieel erfgoed. De familie Krupp bouwde er een imperium van staal- en wapenindustrie dat zijn sporen prominent heeft nagelaten. Voor de arbeiders bouwden de Krupps speciale woonwijken, waarvan Vincent Margarethenhöhe laat zien. Sis is van plan werk van Edvard Munch te bekijken in het Folkwangmuseum, maar ze gaan gedrieën eerst naar Villa Hügel.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Dordrecht

De Van Rossems bezoeken het Dordrechts Museum, het Hof van Dordrecht, de Stadspoort en de Wijnstraat. Onverhoeds doen zich ongelukjes voor als Maarten een speeltoestel uitprobeert en Vincent een rondleiding geeft in theater De Kunstmin, waar tegelijkertijd onthuld wordt hoe Sis' balletcarrière is verlopen. Maarten legt uit hoe je aan standbeelden kunt zien welke helden echt gedeugd hebben.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Naarden

Naarden is de kleinste stad die de Van Rossems bezoeken. Maarten wilde die per se aan Sis en Vincent laten zien omdat het een van de bestbewaarde vestingsteden van Europa is, die bepalend is geweest voor de loop van onze geschiedenis. Een vesting is de stad nog steeds, niet meer om de vijand op afstand te houden, maar om de beter gesitueerden lekker bij elkaar te huisvesten. Naarden is altijd de stad van een 'warm onthaal' geweest. Na een grondige historische uitleg van Maarten over de vroegere werking van een vestingstad, neemt Vincent zijn broer en zus mee naar een buitenwijk waar houten huizen staan die vroeger in tijd van oorlog werden afgebrand om vanuit de vesting een vrij schootsveld te hebben. Maar er werd niet geschoten en de huizen worden nog gewoon bewoond. In het Arsenaal zien de Van Rossems de 'upper class' van Nederland in het wild en daar worden ze niet bijzonder vrolijk van. Het wordt wel een nostalgisch feest als ze er een tafelvoetbalspel van drieduizend euro zien staan. Als kind speelden ze veel tafelvoetbal, maar dan met een meer alledaagse versie van het spel. Sis gaat de heren tenslotte voor naar de Sint Vituskerk om de plafondschilderingen te laten zien. Die zijn prachtig, maar ze krijgen er wel flinke pijn in hun nek van. Een spiegel biedt uitkomst.



Hier zijn de Van Rossems
Hier zijn de Van Rossems: Brugge

Brugge is ook bij Nederlanders een zeer geliefde stad voor een stedentrip. Met een beetje fantasie waan je je er in de middeleeuwen, als je er langs de statige gebouwen, de smalle straten en over de vele pleintjes struint. Maar de Van Rossems vragen zich af of de stad zelf eigenlijk geen product van de fantasie is. Wat is er in Brugge echt en wat is nep? Wat in ieder geval echt is, is de geschiedenis van Brugge zoals Maarten die vertelt: Brugge was ooit een belangrijk handelscentrum vlak aan zee dat - met 'dank' aan de Nederlanders - zijn macht en status verloor. Maar als Vincent zijn broer en zus rondleidt door het oude centrum, wijst hij op tal van gebouwen die er wel middeleeuws uitzien, maar dat helemaal niet zijn. De negentiende-eeuwse stadsarchitect Louis Delacenserie liet zijn fantasie de vrije loop en bouwde zijn eigen versie van de middeleeuwen. Mag dat? Is dat mooi? Daarover kunnen de Van Rossems uren debatteren en dat doen ze dan ook. Sis doorbreekt die discussie en troont het gezelschap mee naar de schrijn van de heilige Ursula, waarop Hans Memling haar levensverhaal schilderde. Of dat verhaal echt is...