True
Cultuur.TV - TV kijken via internet, de beste Cultuur tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

Het Uur van de Wolf - Alle afleveringen
Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Bernard Haitink - De mysterieuze Maestro

'Ik hoop dat ik hier kan sterven en niet terug hoef naar mijn eigen land.' De wereldberoemde Nederlandse dirigent Bernard Haitink (91) verwoordt zijn liefde voor Engeland in duidelijke bewoordingen. Dat de liefde wederzijds is blijkt uit deze documentaire waarin de BBC tracht het geheim van Haitink te ontrafelen.





Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Claudia de Breij - Hier zijn wij

Claudia de Breij beseft in coronatijd hoezeer ze het podium mist om zich te kunnen uiten. Met muzikanten Michelle Samba en Abdelhadi Baaddi brengt ze nieuwe zelfgeschreven liedjes op het toneel die het wonderbaarlijke leven en oorlogsverhaal van Heintje Davids vertellen, maar die in essentie ook over henzelf gaan. Want voor alle drie is het podium dat ze bevochten, niet vanzelfsprekend.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: The Analogues in Liverpool

Het is een gewaagde onderneming. De Nederlandse band The Analogues trekt augustus 2018 naar Liverpool om in het hol van de leeuw een concert te geven voor tweeduizend Beatles-fans. Op het menu het nog nooit eerder live uitgevoerde White Album van The Beatles. De zaal komt massaal uit de stoelen. De reacties variëren van 'de mooiste avond van mijn leven' tot 'dit moet de hele wereld zien'. De camera is overal bij.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: De terugkeer van Drs. P.

Tekstschrijver en entertainer Drs. P. liet in de theaters en op televisie zijn publiek vaak uitbundig lachen om zijn absurdistische liedjes, maar zijn persoonlijke leven kende ook een schaduwzijde. Deze documentaire schetst niet alleen een hilarisch, maar ook een pijnlijk beeld van de taalvirtuoos, die altijd weinig van zijn persoonlijke leven heeft prijsgegeven.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: De Reuzen

In de zomer van 2018 trokken ze onder de ogen van honderdduizenden toeschouwers door de straten van Leeuwarden: de reusachtige marionetten van het Franse theatergezelschap Royal de Luxe. Deze documentaire vertelt het verhaal van artistiek leider Jean-Luc Courcoult, die zijn droom op allerlei plaatsen in de wereld weet te realiseren. Hij ontwikkelt met zijn multidisciplinaire team van theatermakers en technici een imponerende straatvoorstelling. De reuzen van epische proporties kunnen zich door middel van touwen, machines en menselijke spierkracht voortbewegen en lijken zo echt tot leven te komen.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: De Kift: water wieg me

Hoe buig je droevige verhalen om tot troostrijke liedjes? In deze boatmovie vaart Ferry Heijne, frontman van de Zaanse band De Kift, uit. Hij verruilt het podium voor een drijvende studio. Al ruim drie decennia bespeelt hij met De Kift vol tomeloze energie de internationale podia met poëtische fanfarepunk. Nu gaat hij in zijn eentje op zoek naar avontuur en inspiratie. Langs de waterkant ontmoet Heijne mensen die hun verhaal met hem willen delen; een vader verloor zijn dochter, een oude veerman mijmert over vergankelijkheid en de Irakese dichter Rodaan Al Galidi reflecteert op vervreemding en ontheemd zijn. In hun verhalen klinken eenzaamheid, weemoed en doorzettingsvermogen door, vaste ingrediënten van De Kift-liedjes. Documentairemaker Sanne Rovers laat zien hoe Heijne deze verhalen verwerkt tot composities, en hoe hij die instudeert met de bandleden om er ten slotte mee op te treden. Rovers maakt een muzikale ode aan de droefenis, een poëtische reis waar muziek, literatuur en het echte leven elkaar ontmoeten, inspireren en troosten.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Echt Herman Koch

Nederlands meestvertaalde en bestverkochte schrijver Herman Koch is een man met geheimen, die hij alleen via het filter van een maskerade lijkt te willen prijsgeven. De Woede van Herman Koch is een schrijversportret waarin regisseur Pieter Verhoeff samen met Koch door het doolhof van zijn binnenwereld dwaalt, om in het centrum daarvan uit te komen. Pieter ontmoet hem in de intimiteit van zijn eigen leven, waar hij bereid is zijn vermommingen af te leggen.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Erwin Olaf - the Legacy

Documentaire over de struggle van een gevierd kunstenaar die, op het toppunt van zijn roem en met pijn in zijn hart, de balans aan het opmaken is van een leven lang hard werken. En wiens oeuvre, precies op het goede moment, voor het nageslacht gewaarborgd blijft.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Margaret Atwood - De kracht van het woord

Regisseurs Nancy Lang en Peter Raymont volgen de Canadese schrijfster Margaret Atwood een jaar lang bij haar lezingen, familiefeestjes, signeersessies en een bezoek aan de set van The Handmaid's Tale, de op haar gelijknamige roman (1985) gebaseerde dramaserie. Atwood en sleutelfiguren uit haar leven vertellen over haar jeugd in Noord-Ontario, over haar activisme en over haar schrijverschap. In de documentaire brengen voice-overs haar proza en poëzie tot leven en wordt onthuld welke persoonlijke en maatschappelijke factoren haar inspireren bij haar schrijverschap. In 1984 begint Atwood in het ommuurde West-Berlijn te schrijven aan haar dystopische verhaal over machtsverhoudingen en misogynie. In 2019 verscheen het vervolg, The Testaments, waarmee ze de gedeelde Booker Prize won.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Little Stars of Bethlehem

Acht Palestijnse kinderen uit Bethlehem worden uitgenodigd om op te treden op de Cello Biënnale in Amsterdam. Zij reizen verder dan hun ouders ooit hebben gedaan. Een van hen is de talentvolle Mustafa van 11 jaar. Als hij op zijn cello speelt, ontsnapt hij even aan de harde realiteit van het dagelijks leven in het omgrensde vluchtelingenkamp. Hij leeft in een gezin met veel problemen: een van zijn broers zit in de gevangenis en zijn vader is nauwelijks thuis. De muziek moet Mustafa helpen zich te bevrijden. De droom van een bestaan als professionele cellist biedt hem zicht op een andere toekomst. In deze sferische documentaire observeert regisseur Shariff Nasr hoe Mustafa, samen met zijn leeftijdsgenoten, de kennismaking met een vrije wereld ervaart.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Rutger Hauer, Blond, Blue eyes

Persoonlijk portret van Rutger Hauer, gefilmd op unieke locaties, zoals in zijn Friese huis en op zijn zeilboot op de oceaan, maar ook op de filmset en onderweg naar weer een nieuwe film. Een portret van het leven van een nomade, verslaafd aan het acteren.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Jan Wolkers spreekt....

Jan Wolkers maakte in zijn Amsterdamse periode (1963-1977) zijn grootste bloei door, maar overwon ook meerdere crises. Aan de hand van zijn boeken en media-optredens heeft hij sterk bijgedragen aan de mythevorming rond zijn persoon. Dankzij een grote vondst van tachtig audiospoelen (vol met intieme gesprekken met kroongetuigen uit Wolkers' leven en werk) en filmspoelen in zijn archief op Texel, is het voor regisseur Wim van der Aar mogelijk een nieuwe, authentieke én exclusieve film over de volksschrijver te maken. De documentaire zal heel dicht bij de echte Wolkers komen en vormt een mooie aanvulling op de langverwachte biografie van Onno Blom die in oktober zal verschijnen, exact tien jaar na het overlijden de schrijver.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Het voorval - Armando en de mythe

Je leven wordt gevormd door wat er in je jeugd gebeurt, aldus kunstenaar Armando. Zíjn jeugd staat in het teken van één, allesbepalend voorval: tijdens de Tweede Wereldoorlog doodt een jongen in het bos een Duitse soldaat. Het verhaal komt in Armando's werk in vele vormen terug; een noodlottig treffen, een slachtoffer die dader wordt, een schuldig bos dat alles zag maar zwijgt. Was Armando betrokken bij de noodlottige gebeurtenis of heeft hij een tragedie van mythologische proporties bedacht? In deze documentaire gaan filmmakers Sjors Swierstra en Roelof Jan Minneboo op zoek naar antwoorden.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Ik hoor Alles - Vincent Bijlo

Dat de blinde cabaretier Vincent Bijlo nu ook zijn gehoor dreigt te verliezen is een 'stom genetisch foutje', maar geen enkele reden om in de slachtofferrol te schieten. 'Waarom zou ik nu opgeven? Het is toch pas net begonnen?', aldus Bijlo in een recente theatervoorstelling. Het tekent zijn enorme veerkracht. Bijlo, cabaretier, columnist en Feyenoord-aanhanger, is sinds zijn geboorte blind. 'Mijn beelden zijn geluiden', zegt hij zelf. Nu zijn gehoor verslechtert, neemt zijn wereld nieuwe vormen aan. In deze documentaire is prachtig te zien hoe Bijlo strijdbaar en vol humor omgaat met zijn nieuwe 'lot'.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: The First Monday in May

Regisseur Andrew Rossi volgt de voorbereidingen van modetentoonstelling: 'China: Through the looking glass', een politiek beladen expositie die samengesteld wordt door curator Andrew Molton en Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour. Aan het werk zien we o.a. modeontwerper Jean-Paul Gaultier en filmregisseurs Wong Kar-Wai en Baz Luhrmann.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Boudewijn Büch - verdwaald tussen feit en fictie

Na het plotselinge overlijden van Boudewijn Büch in 2002 krijgt de populaire schrijver en mediapersoonlijkheid in talloze publicaties het etiket fantast en zelfs leugenaar opgeplakt. In deze documentaire doet regisseur Leo de Boer met hulp van biograaf Eva Rovers een poging de complex verknoopte verhalen van en rond Büch te ontwarren. Ze leggen daarmee een beeld bloot van een gekwelde man, voortdurend in strijd met zijn innerlijke demonen. Een van Büchs grootste mysteries is ongetwijfeld het wel of niet bestaan van zijn jonggestorven kind. Wat hebben een literaire zoon in de roman De kleine blonde dood, een echt kind genaamd Boudewijn Iskander en een verbroken liefdesrelatie met elkaar te maken? Voor het eerst vertelt de 'kleine blonde' zelf uitgebreid voor de camera over zijn relatie met Büch. Niet alle raadsels worden daarmee opgelost, maar ze tekenen het web van emoties, verlangens en verhalen waar Büch gedurende zijn leven steeds verder in verstrikt raakt. Voor haar biografie Boud krijgt Eva Rovers als enige toegang tot het complete privéarchief van Büch. Zij introduceert en weegt in de film zijn dagboeken, foto's en talloze brieven. Want hoe moeten we de seksueel getinte passages in zijn dagboeken over kleine jongens met wie hij contact had interpreteren? Zijn ze een verslag van de werkelijkheid, de weerslag van zijn diepste verlangens of niet meer dan literaire odes aan zijn muzen? Via dit persoonlijke archief en de belangrijke vrouwen in het leven van Büch vallen steeds meer stukjes van de puzzel op hun plek. Zijn gehavende jeugd, zijn kinderlijke nieuwsgierigheid, zijn onweerstaanbare charme, maar ook zijn vernietigende jaloezie en de vergaande gevolgen van zijn voornemen om nooit meer gekwetst te worden. De waarheid heeft vele gezichten in de verhalen die Büch zelf optekende en de verhalen die zijn vrienden vertellen. En uit de botsing van die verschillende werkelijkheden, emoties, en dichterlijke vrijheden ontstaat een beeld van Boudewijn Büch dat minder bekend en pijnlijker is dan dat van de charismatische verteller, de obsessieve verzamelaar en de jolige clown.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: De jongensdroom - Theo Jansen

Ieder jaar test kunstenaar Theo Jansen zijn nieuwste strandbeesten uit aan de Nederlandse kust. Deze welhaast mythische wezens bestaan uit door hem gemanipuleerde plastic buizen, tiewraps en zeilen. Met behulp van de wind kunnen de pvc-geleedpotigen zelfstandig over het strand lopen. In dit portret wordt de filosofisch ingestelde kunstenaar gevolgd bij zijn indrukwekkende testen op het strand en tijdens reizen naar Japan en Amerika, in de hoop dat zijn wezens niet alleen erkenning krijgen van het publiek, maar ook van museumcuratoren. Onderwijl vertelt hij steevast levendig over zijn strandbeestenevolutie en de soms wankele balans met zijn privéleven. Ook toont het portret de meester aan het werk bij de verwekking van technische hoogstandjes: van mini-strandbeesten tot waanzinnig ogende kolossen, die in een sciencefictionfilm niet zouden misstaan. En dat alles slechts door aandrijving van wind of luchtdruk uit plastic flessen. Zwoegend, begeleid door een typisch pvc-achtig krakend geluid, lopen de vaak grootse strandbeesten langs de kustlijn. Imposant, zo vindt Jansen zelf ook nog altijd: 'Ik ben een nieuwe natuur aan het scheppen, een nieuwe diersoort aan het toevoegen'. Maar dat zijn strandbeesten nog niet helemáál zelfstandig kunnen leven en hijzelf ouder wordt en sterfelijk blijkt, zint hem allerminst.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Echt Herman Koch

Hij portretteert mannen die ‘niet helemaal sporen’, maar volgens hemzelf is het slechts het topje van de ijsberg: “Wat ik ‘s nachts denk, in mijn eentje op een hotelkamer, kan echt nóóit in een boek”. Herman Koch krijgt er voor een volle zaal de lachers mee op zijn hand, maar is tegelijkertijd heel serieus. Wie ís deze man, de meest vertaalde en best verkopende schrijver van Nederland? Hij staat bekend als aimabel en voorkomend, maar in zijn werk is een enorme ondergrondse woede voelbaar. Waar komt deze woede vandaan? Regisseur Pieter Verhoeff, die aan de wieg stond van Jiskefet en sindsdien met Koch bevriend bleef, ging op zoek naar ‘de echte Herman Koch’. Hij weet, mede dankzij fascinerend archiefmateriaal van Koch als langharige en ontregelende adolescent, een compleet beeld te schetsen van de man die ”een beest is achter zijn schrijftafel” aldus vriend Frans Thomése. Verhoeff gaat met Koch op tournee tijdens de Boekenweek 2017, als hij door het hele land wordt geïnterviewd. In deze interviews en gesprekken met lezers beantwoordt hij doorgaans geduldig de ene vraag na de andere, zolang het over zijn werk gaat. Maar persoonlijke vragen worden met een kwinkslag vermeden. Cineast Verhoeff neemt hier geen genoegen mee en gaat o.a. in gesprek met bevriende auteurs Griet Op de Beeck, Wanda Reisel en Jiskefet-collega Michiel Romeyn: “Ik krijg altijd kritiek op mijn rol van de onbehouwen proleet, terwijl Herman, met dat keurige hoofd van ‘m, véél verder gaat dan ik”. Ook praat Verhoeff met Kochs vrouw Amalia en zoon Pablo, thuis aan de keukentafel. Volgens Koch zelf beschikt hij over een bijna ziekelijk inlevingsvermogen. Zou daarin het geheim van zijn succes schuilen?



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Thomas Verbogt - Ik begon te schrijven toen ik drie was

Het schrijverschap van Thomas Verbogt begint als hij drie jaar is. Hij is nog niet bij machte om te schrijven, maar ontdekt de kracht van zelfverzonnen verhalen. De oorzaak ligt in een traumatische gebeurtenis die hem heeft gevormd: hij wordt ernstig ziek en tijdens een ziekenhuisopname wordt hij langdurig van zijn ouders en iedereen afgesneden. Het maakt diepe indruk op de kleine Thomas.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Joke van Leeuwen - Een wereld tussen twee oren

Ze is al veertig jaar een groot Nederlands auteur en tekenaar, overladen met prijzen vanwege haar proza en poëzie voor jong en oud, en toch is Joke van Leeuwen vrijwel onbekend in Nederland. Haar werk is zeer toegankelijk, maar iets belemmert haar om de aandacht op zichzelf te vestigen. Des te opmerkelijker dat ze vermaard regisseur Heddy Honigmann toelaat in haar leven. Dat heeft geleid tot de documentaire “Joke van Leeuwen: Een wereld tussen twee oren”, een intieme film die een blik werpt op de persoonlijke denkwereld van deze eigenzinnige kunstenaar. Van Leeuwen is verlegen in de directe omgang, maar heeft een enorme podium-présence. Tijdens haar optredens pakt ze haar publiek, jong en oud, moeiteloos in. Ze speelt als geen ander met taal, heeft een volkomen eigen geluid én ze heeft iets te verkondigen. Haar ervaring als cabaretière komt haar hierbij goed van pas. In de documentaire wordt het belang van haar werk opgetekend en geduid door familie, vrienden en fans. Abdelkader Benali vertelt ontroerd over hoe Van Leeuwen’s kinderboek ‘Deesje’ hem als kind heeft geïnspireerd en getroost: “Ze ontsluit met haar kinderboeken een hele wereld. (….) ‘Deesje’ is ook aan het overleven, net als ik. Ik ben dus niet alleen”. Op verzoek van de regisseur haalt Van Leeuwen kelderbox en zolderkasten overhoop, struint ze door haar enorme portfolio en gunt ze ons een blik op haar creatieve geest. Ze voelt de behoefte om, bevrijd van clichés en vooroordelen, elkaar ‘écht te ontmoeten’, de noodzaak om ‘tot de kern te gaan’, zo vertelt ze in de film. Dat heeft ze met regisseur Honigmann gemeen.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Lotta Blokker - Het Wolfsuur

'Elk beeld dat met gevoel gemaakt is, toont ons de kunstenaar, niet het model', schreef Oscar Wilde. Regisseur Frans Weisz legde de wonderlijke wisselwerking vast tussen model, beeld en kunstenaar Lotta Blokker bij haar project Het Wolfsuur. De titel verwijst naar het uur waarin de nacht overgaat in de dag, waarin de slapelozen overspoeld worden door angst. Over dit moment, dat ze goed kent, wil beeldend kunstenaar Lotta Blokker een beeldengroep maken. De weg van idee naar brons, waarin het beeld een optelsom wordt van alle sessies en alle emoties die het model meebrengt, is lang en gaat gepaard met een eindeloos aantal beslissingen, met veel kijken en met veel voelen. Het resultaat werd succesvol tentoongesteld in De Fundatie in Zwolle en staat nu in het Käthe-Kollwitz-Museum in Berlijn.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Hier komt Piet Hein Eek

Piet Hein Eek wordt algemeen gezien als een van de belangrijke ontwerpers van toegepaste kunst van Nederland. Bij een groot publiek is hij bekend geworden met zijn meubels van sloophout. Met diezelfde meubels is hij tevens de meest gekopieerde ontwerper van ons land geworden. Hij begon een bedrijf dat explosief groeide, opende een eigen fabriek/winkel/galerie in 2010 in Eindhoven en vanaf dat moment stroomde het nieuwsgierige publiek uit binnen- en buitenland massaal toe. Hij wist de financiële crisis te doorstaan, maar crisis kan ook op een andere manier toeslaan. Verdraagt de kunstenaar Eek de ondernemer Eek?



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: De jacht op mijn vader

Eric Lie is een levende legende in Suriname. Hij is berucht vanwege zijn grote liefde voor vrouwen en zijn jachtpartijen in het regenwoud en geniet veel aanzien als een van de hoogstopgeleide taekwondogrootmeesters van de wereld. Maar voor schrijfster Karin Amatmoekrim is hij vooral de vader die in haar leven schitterde door afwezigheid. Ze ontmoette hem voor het eerst toen zij 22 was, maar durfde hem nooit echt toe te laten. Nu gaat zij voor haar boek op jacht naar de man achter de mythische verhalen, in de hoop haar vader te vinden. Hopend op erkenning van zijn verloren dochter is hij verguld van het idee dat zij een boek over hem zal schrijven. 'Het is de angstigste zet die ik ooit op papier heb gedaan', tikt Amatmoekrim aan het begin van haar manuscript. Durft ze het aan om het werkelijke verhaal op te schrijven en nietsontziend te zijn? En ligt haar loyaliteit bij haar vader of bij haar boek? Regisseur Gülsah Dogan onderzoekt met haar scherpe blik het spanningsveld tussen vader en dochter. Een intieme film over de kracht van familiebanden en het verlangen elkaar te zien en gezien te worden.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: De jacht op mijn vader

Eric Lie is een levende legende in Suriname. Hij is berucht vanwege zijn grote liefde voor vrouwen en zijn jachtpartijen in het regenwoud en geniet veel aanzien als een van de hoogstopgeleide Taekwondo-grootmeesters van de wereld. Maar voor schrijfster Karin Amatmoekrim is hij vooral de vader die in haar leven schitterde door afwezigheid. Ze ontmoette hem voor het eerst toen zij 22 was, maar durfde hem nooit echt toe te laten. Nu gaat zij voor haar boek op jacht naar de man achter de mythische verhalen, in de hoop haar vader te vinden. Hopend op erkenning van zijn verloren dochter is hij verguld van het idee dat zij een boek over hem zal schrijven. 'Het is de angstigste zet die ik ooit op papier heb gedaan', tikt Amatmoekrim aan het begin van haar manuscript. Durft ze het aan om het werkelijke verhaal op te schrijven en nietsontziend te zijn? En ligt haar loyaliteit bij haar vader of bij haar boek? In de intrigerende documentaire 'De jacht op mijn vader' onderzoekt regisseur Gülsah Dogan met haar scherpe blik het spanningsveld tussen vader en dochter. Een intieme film over de kracht van familiebanden en het verlangen elkaar te zien en gezien te worden.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Peter Vos - Vogelparadijs

De jaszakken van tekenaar Peter Vos (1935-2010) waren altijd gevuld met potloden en schetsboekjes. Hij kón niet anders dan tekenen. Van jongs af aan voorzag hij proefwerken, brieven, eigenlijk alle papier dat hij onder handen kreeg, van tekeningen. 'Je kan het ook een ziektebeeld noemen', aldus zoon Sander Vos. Het was Vos' manier om zich te uiten. Niemand kon zo goed gevoelens van jaloezie, geilheid, woede en verdriet in tekeningen verbeelden. Regisseur David de Jongh ontrafelt in de documentaire via het werk van Peter Vos diens passies en demonen, in navolging van het credo van Vos: 'In je werk kun je je niet verbergen'. Naast honderden virtuoze tekeningen bevat de film ook adembenemende beelden van vogels, gesprekken met intimi (waaronder collega's Peter van Straaten en Rinus Ferdinandusse) en de prachtige stem van Peter Vos in archiefopnamen. Dat maakt Vogelparadijs tot een meeslepend levensverhaal, waarin werk en leven onlosmakelijk zijn samengeklonken.



Het Uur van de Wolf
Het Uur van de Wolf: Vrienten, Kooymans en de Groot

Muzieklegendes Boudewijn de Groot, George Kooymans en Henny Vrienten bundelen hun krachten en toeren momenteel langs de theaters onder de naam Vreemde Kostgangers. Wat krijg je als de 'eenzame troubadour' Boudewijn, de Golden Earring-rocker George en Doe Maar-idool Henny samen op tournee gaan? De mannen delen een halve eeuw Nederlandse muziekgeschiedenis, maar weten ze elkaar hierin te vinden? En wat zal deze muzikale mix hen opleveren? De documentaire is een filmisch verslag van regisseur Suzanne Raes over een bijzondere muzikale samenwerking tussen drie grootheden. Boudewijn de Groot, George Kooymans en Henny Vrienten delen een halve eeuw Nederlandse muziekgeschiedenis. Periodes van hysterische beroemdheid liggen achter hen, maar nog steeds vullen ze moeiteloos zalen. Ze toeren nu door het land onder de naam Vreemde Kostgangers, met een programma van oude en nieuwe liedjes. In deze samenwerking vallen de onderlinge verschillen weg: het zijn drie mannen die doen wat ze het liefste doen: muziek maken. De drie schrijven graag liedjes. Dat is na al die jaren niet eenvoudiger geworden. Een goed liedje overkomt je, maar is ook hard werken, sleutelen en slijpen tot alles klopt. Het grote streven is altijd om een liedje te maken dat aanslaat. Hoe groot de hits die ze op hun naam hebben staan ook, er is altijd een verlangen om er nog een te maken: een liedje dat voort zal leven. De teksten die de drie schrijven weerspiegelen de levensfase waarin ze zich bevinden: ze gaan over het leven, over oude liefdes en jeugdherinneringen. In deze documentaire zien we hoe deze mannen samen in een buitenhuis in Twente sleutelen aan nieuwe liedjes. Doorwerken tot diep in de nacht, de herinneringen die ze delen, wederzijdse waardering, kleine irritaties en milde spot, maar bovenal het plezier van het maken. Langzaam krijgen de liedjes vorm en het optreden komt steeds dichterbij: zal deze mix bij hun publiek in de smaak vallen?